Jak správně poskládat zdravou svačinu? Co to je výživový talíř a k čemu nám slouží? Kolik toho máme za den vypít a proč do správného jídelníčku nepatří smažené brambůrky? Na takové dotazy a spoustu dalších, lehce a hravě odpovídaly děti v Základní škole Suchodol společně s lektorkou z projektu Zdravá 5.
Kousek od Příbrami, do malé obce Suchodol, zamířila lektorka Veronika s kufříkem plných zajímavých informací, her a materiálů vzdělávacího projektu Zdravá 5, který realizuje již několik let Nadační fond Albert. Děti ze základní školy Suchodol tak prožily netradiční, zábavné i interaktivní vyučování na téma správného stravování.
Pojďte se společně s námi podívat, jak celá výuka v druhé třídě probíhala.
Po milém přivítání následovalo rozdělení dětí do pěti družstev a všichni se zaposlouchali do pohádky o Evičce a Péťovi. Malá Evička má totiž moc ráda ovoce a zeleninu, ale rošťák Péťa si raději vezme čokoládu a hranolky. Veronika své vyprávění doprovázela obrázky a materiály. Děti seděly tiše a napjatě poslouchaly celý příběh.
Během chvilky se bílá magnetická tabule proměnila ve veliký výživový talíř, který je podle Zdravé pětky rozdělen na barevná pole (skupinky potravin podle živin). Děti se tak lépe a názorně učí, kam kterou potravinu zařadit. A tak si kluci a holky společně s paní lektorkou vyzkoušeli sestavit takový ideální oběd s obsahem všech potřebných živin. Potraviny, určené pro růst svalů a celého těla, děti vybíraly z modrého políčka (bílkoviny). Ze zeleného políčka vybíraly zeleninu a ze žlutého políčka volily potraviny, které přináší jejich tělu energii (sacharidy).
A protože všechny děti dávaly opravdu dobrý pozor, velmi správně si následně samy vyzkoušely složit i svou zdravou svačinku. Také se některé děti neváhaly pochlubit svou svačinou, kterou měly připravenou z domova. „Všechny děti měly vzorové svačinky, s paní lektorkou jsme byly velmi mile překvapené, protože se setkáváme čím dál častěji s opakem, nebo také s tím, že děti nemají svačinu žádnou,” dodává Alena Paldusová, projektová manažerka Nadačního fondu Albert. Z tohoto tematického bloku si navíc děti odnesly i to, že velikost porce odpovídá velikosti jejich dlaně.
Po krátké přestávce se děti dozvěděly základy o pitném režimu. Mnohé velmi překvapilo, kolik cukru se třeba vejde do lahve coly nebo džusu. Aktivně se hlásily, aby lektorce sdělily, jaké pití mají právě dnes ke svačině a co pijí nejraději ze své barevné lahve. Převažovala voda, šťáva nebo čaj.
S Veronikou si dále všichni povídali a zasoutěžili na téma neplýtvání potravin, přírody i třídění odpadu. Společnou hrou a znalostmi, které byly opravdu značné, děti nasbíraly celkem 30 zdravých bodíků, za které si vysloužily odměnu. Kromě veliké pochvaly a potlesku i od paní učitelky, dostaly všechny děti krásné vysvědčení Zdravé 5 a letáček s recepty pro své rodiče. Místo vítězné medaile odcházely s barevnou klíčenkou.
V základní škole proběhl i výukový program “Nakupování se Zdravou 5” a do mateřské školky jsme přijeli s výukovým programem “Lednice Zdravé 5”. O tom, jak výuka probíhala v mateřské školce a další třídě se dočtete v dalších článcích.