ONLINE výuka Zdravé 5

Jaké to je, učit přes obrazovku počítače?  Dá se zvládnout i výuka ve speciální škole? A co vše předchází přímému online kontaktu s dětmi? Na tyto a mnohé další dotazy mi s úsměvem, elánem, energií a radostí odpověděla paní magistra Radka Drobná, lektorka Zdravé 5. 

S projektem Zdravá 5 spolupracuje paní Radka již od roku 2012. V té době odešla ze školství z pozice pedagoga a touhy po změně. Měla za sebou, jak říká, náročné období rozhodování, ale jasnou představu o svém dalším profesním životě, kterou začala realizovat. Studovala i výživové poradenství, takže nabídka na spolupráci s projektem Zdravá 5 bylo přesně to, co do její představy zapadalo.  A vyšlo to!  Jak sama říká: “Mám štěstí na lidi kolem mě. Prostě dělám, co mě baví.”

 

Kdy a jak vlastně vznikl nápad na ONLINE výuku? 

Nápad vznikl poté, kdy se z nařízení vlády v březnu 2020 uzavřely školy. Asi jako většina z nás jsem si myslela, že uzavření potrvá max. 14 dní. Ale když se sliby o návratu dětí do škol několikrát nenaplnily, bylo potřeba jednat. Přece nebudeme sedět s rukama v klíně? Nabídneme školám zpestření výuky v podobě online programu! Sestavily jsme s kolegyněmi manuál, vyzkoušely a v praxi upravily. A ono to funguje.

Můžete nám krátce Vaši aktuální práci představit? 

Online verze je zkrácený výukový program pro děti. Nejprve se domluvím s pedagogem školy, který má o online verzi zájem, na termínu a společně se musíme spojit přes různé platformy a setkání vyzkoušet nanečisto, než zapojíme děti. Protože každá škola jede online výuku v jiném systému, musela jsem si rychle osvojit různé teamsy, meety, discordy, zoomy a podobně. Žádné školení, prostě pokus omyl. Stahuji neustále různé programy, aby připojení fungovalo, využívám dva počítače podle toho, který je zrovna výkonnější. Ke všemu školy mají vlastní zabezpečení, takže nelze se jen tak se třídou spojit. S každým pedagogem školy po večerech zkoušíme připojení, někdy musíme komunikovat ještě přes jejich IT specialisty. V domácích podmínkách jsem nejprve musela najít vhodné místo, kde nepadá wifina, vyměnila kuchyňský stůl za  "kancelář" v jiné části bytu, občas zvoní pošťáci a do toho štěká pes.  Ale to znají v současné době všichni, kteří pracují z domova. Dnes už to je hračka. Prostě reaguji na situaci, jako většina z nás.  Alespoň se něco děje! Já mám ráda cvrkot.  

 

Je pro Vás důležitá zpětná vazba a dostáváte ji i při tomto stylu výuky? 

Jasně, že je pro mě důležitá.  Jako každý, tak i já mám ráda, když mě někdo poklepe po rameni a pochválí. Pracujeme v super týmu. A chvály se nám dostává.  Ono není vždy jednoduché připojit se k dětem, které neznáte a nemáte s nimi žádný osobní kontakt. Mají často vypnuté kamery, protože "žerou" data a tak si povídáte s prázdnou obrazovkou, a nastavujete pravidla komunikace. K tomu chatujete s dětmi, které vás uprostřed výkladu žádají, jestli si mohou skočit na záchod :). Do poznámek si píšete jejich jména, aby setkání bylo více přátelské. A nikdy nevíte, jakou otázkou vás překvapí.  S paní učitelkou se předem domluvíme na vzájemné pomoci a vždy to bylo o skvělé a velmi milé spolupráci. 

Co nejvíce při ONLINE setkávání chybí a co naopak vidíte jako přínos?  

Jak už jsem říkala, často máme vypnuté kamery, děti mají špatné připojení, takže jim nevidím do tváře. Přínos? Paradoxně začínám zjišťovat, že i online setkávání má něco do sebe. Nemusím být denně na silnici, netahám těžké pomůcky jako při osobní výuce a můžu při online setkávání vařit guláš pro manžela.

Jak těžké je vůbec navázání "kontaktu" bez osobního setkání? 

Mně to nedělá problém. Nejprve si děti oťukám, a naladím se na jejich notu. 

Může o výuku požádat i samotný rodič? Kdo  vlastně může udělat registraci? A jaký je následný postup?

Ano, výuku si může objednat i rodič. Na stránkách Zdravá Pětka najde odkaz na online výuku, jednoduše se zaregistruje a pak ho kontaktuje lektor a domluví se na termínu a podrobnostech. Totéž platí i pro školy.  

 

Jste připraveni i na speciální výuku?  Výuku dětí s mentálním postižením?!?  

Online výuku pro speciální školy realizuji. S dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami běžně pracuji, jezdím do speciálních škol. Dokonce z dlouhodobé spolupráce s logopedkou jedné školy vznikl nápad na realizaci programu pro děti a žáky s mentálním handicapem a s těžce narušenou komunikační schopností. Žáci komunikují alternativní formou, tedy pomocí obrázků, symbolů, značek. Musely jsme s paní logopedkou promyslet jak setkání poskládat, připravit s ohledem na jejich možnosti komunikace. Říkaly jsme si,  zda mě děti vůbec přijmou a ještě k tomu online.  Ale protože mě děti znaly z minulých let, proběhlo setkání nad očekávání dobře. Byl to pro mě velmi silný zážitek. Z takové práce jsem úplně naměkko. 


Spolupráce s Nadačním fondem Albert si cením. Projekt Zdravé 5 je perfektně připravený, má jasný cíl. Neustále se posouvá dál, vešel do podvědomí spousty dětí i dospělých. Samozřejmě, že vše je o lidech. Ve Zdravé 5 jsme bezvadný tým, jedeme na plný plyn, přijímáme nové výzvy, vymýšlíme, tvoříme a hlavně fakt spolupracujeme. Velké díky patří manažerce projektu Aleně Paldusové za její profesionální a přesto lidský přístup k nám, lektorkám. Ukočírovat tolik ženských dá jistě práci :).  Moc si přeji, aby naše práce pokračovala  a byla ceněna.  No a samozřejmě rychlý návrat do škol.

 

Za rozhovor paní Radce děkuje Marie Molková


ONLINE výuka Zdravé 5